Subscribe to My Blog
  • YB Hulur Bantuan Mangsa Kebakaran

    Sebuah rumah kampung di Kampung Tengah telah terbakar pada Julai yang lepas namun semua penghuninya bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku. Kebakaran membabitkan keseluruhan bahagian rumah termasuk bilik tidur dan dapur yang didapati terbakar hingga rentung yang dikatakan berlaku seawal 5.30 pagi. Keluarga Pn Kintan Jasmani seramai 7 orang terpaksa tinggal sehelai sepinggang ketika kebakaran berlaku yang dipercayai berpunca daripada gas bocor.YB Dr Hj Sheikh Ibrahim Salleh berkesempatan menziarahi keluarga Pn Kintan untuk menyampaikan rasa simpati dan menghulurkan bantuan segera berbentuk kewangan kepada mereka. >>Hubungi 0196592245 Untuk Menyumbang

  • Motivasi Ibadah & Cemerlang UPSR

    Satu Program Pendidikan di bawah anjuran AJK Masjid Jamek Sg Abong, Muar telah berlangsung pada 23-25 April ini di Masjid tersebut. Program ini meliputi motivasi untuk melakukan ibadah harian, tahsin Al-Quran, tasmi', qiamullail, ceramah cemerlang UPSR, ceramah keibubapaan dan diakhiri Majlis Penutup yang telah dirasmikan oleh YB Dr. Hj. Sheikh Ibrahim Salleh. Sasaran peserta adalah di kalangan calon UPSR tahun ini daripada seluruh sekolah kebangsaan dalam DUN ini dan juga anak-anak kariah Masjid Jamek Sg Abong. >>> Jangan Ketinggalan !!

  • Kunjungan Hormat Konsul Singapura

    Satu Kunjungan Hormat oleh rombongan Konsul Singapura seramai 3 orang telah diadakan pada Jumaat 9 April 2010 di kediaman YB ADUN Sg Abong (YB Dr. Hj. Sheikh Ibrahim Salleh) selama 2 jam. Menurut maklumat yang disampaikan oleh pegawai mereka, Pejabat Konsul Singapura baru sahaja ditubuhkan pada Januari 2010 di Johor Bharu. Tujuan mereka melakukan kunjungan hormat itu ialah ingin mengenali dengan lebih dekat YB Pakatan Rakyat setelah mereka mengadakan pertemuan dengan Sultan Johor yang baru, beberapa exco kerajaan negeri dan wakil MCA. 3 orang pegawai tersebut bertukar-tukar pandangan dan berbincang tentang beberapa perkara, antaranya....... >>> Rujuk Berita di Bawah

  • Blog Rasmi ADUN N13

    Selamat Datang ke Blog Rasmi Yang Berhormat Dr. Hj. Sheikh Ibrahim bin Salleh [ADUN SG ABONG-PAS]. Semoga anda semua dapat memanfaatkan blog ini sebagai wadah atau saluran alternatif mendapatkan maklumat atau menyampaikan maklumat kepada YB supaya beliau dapat menunaikan amanah dan memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat di DUN Sg Abong khususnya dan Johor umumnya. Sebarkan blog ini kepada rakan anda. Jika terdapat sebarang masalah yang ingin diadukan, silalah ke Pusat Aduan Rakyat di Klinik Ibrahim, Jalan Salleh. Terima Kasih. >>> Selamat Melayari Blog Ini

  • Aktiviti Terkini YB

    Penduduk di sekitar Kg Kelantan di Jalan Parit Perupuk bakal menerima berita baik apabila Yang Berhormat Dr. Hj. Sheikh Ibrahim Salleh (ADUN Sg Abong-PAS), minggu lepas telah mengadakan lawatan bersama Ketua Kampung Kelantan dan semalam (Isnin 12/04/2010), YB telahpun menghantar permohonan dan suara rakyat kepada Majlis Perbandaran Muar (MPM) dan Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) Muar supaya pihak yang bertanggungjawab dapat melakukan kerja-kerja pembersihan parit seperti yang ditunjukkan dalam gambar. >>> Sila Klik

  • Aktiviti Terkini YB

    Satu Majlis Dialog Bersama ADUN-ADUN Pakatan Rakyat Johor telah diadakan pada hujung April di Muar Trade Centre, Muar Traders Hotel, Bandar Muar. Dialog yang berlangsung pada 8 hingga 11 malam itu adalah rutin tahunan dan kesepakatan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat dalam menjuarai isu rakyat. >>> Bersama kita manfaatkannya !!

  • PC FAIR di Muar Kembali Lagi !!

    Acara Tahunan PC FAIR kembali berlangsung dan pada kali ini Dewan Jubli Intan, Muar sekali lagi dipilih sebagai lokasi strategik pemasaran berpusat bagi Syarikat-syarikat Berasaskan Komputer di Daerah Muar dan sekitarnya. Pada kali ini, ia berlangsung pada 30 April hingga 02 Mei 2010. Klik untuk Plan dalam Dewan | Klik untuk Senarai Syarikat terlibat >>> Bersama kita manfaatkannya !!

YB Dato’ Speaker : Ok perbahasan diteruskan lagi, kalau siapa nak berucap, tiada. Ah Sungai Abong.

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh (Sungai Abong) : Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

YB Dato’ Speaker : Wa’alaikumussalam

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Salam sejahtera, Yang Berhormat Dato’ Speaker, terima kasih kerana telah memberi izin kepada saya untuk sama-sama membahaskan ucapan bajet.

YB Dato’ Speaker : Bentayan itu lampu tolong kasi padam. Sudah habis kasi padam.

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Yang Berhormat Dato’ Speaker, saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada YAB Menteri Besar Johor yang mana dalam pembentangan bajet tempohari telah merangka suatu bajet yang insyaALLAH pada pandangan kami dan saya akan dapat memacu negeri Johor ini ke arah satu era yang lebih baik, insyaALLAH. Lebih-lebih lagi dalam mengharungi krisis ekonomi dan kewangan global yang sama ada kita suka atau tidak suka pasti akan melanda negara kita tidak lama lagi.

Yang Berhormat Dato’ Speaker, kalau krisis ekonomi pada tahun 1997 ia hanyalah krisis mata wang semata-mata, alhamdulillah negara kita, negara sebelah sini hanya terlibat tetapi tidak menyeluruh di seluruh negara, seluruh dunia. Tetapi krisis ekonomi pada hari ini adalah satu krisis global yang sudah pasti melanda negara kita dan semua pakar ekonomi mengatakan bahawa kesan yang paling hebat akan berlaku tahun hadapan. Dan dijangka tidak akan pulih sekurang-kurangnya akan mengambil masa dua tahun yang akan datang. Satu perkara yang paling dibimbangi dan ngeri dan digeruni oleh pakar-pakar ekonomi. Apabila berlaku satu fenomena yang dinamakan rescission, deflation ekoran daripada krisis ekonomi pada hari ini, yang mana bukan sahaja krisis tetapi rescission. Rakyat tidak lagi mahu berbelanja ekoran kerana kurangnya aliran wang dalam negara. Maka akan berlaku satu tsunami ataupun masalah rescission deflation, yang menyebabkan bahawa kilang-kilang akan ditutup, tenaga kerja akan dibuang, hingga inilah yang paling digeruni daripada inflation yang selalu kita bimbang sangat. Inflation cuma harga naik berjimat cermat. Tetapi kalaulah deflation, rakyat tidak berbelanja, ekonomi akan merudum, kilang-kilang akan ditutup, pekerja-pekerja akan dibuang. Ini akan memakan masa yang sangat lama untuk dipulihkan.

Yang Berhormat Dato’ Speaker, Amerika sekarang ini secara teknikalnya dia telah bankrap. Bukan lagi krisis ataupun deflation. Telah bankrap. Bukan defisit, bankrap. Negara kita, oleh kerana harga minyak turun pada USD50, oleh kerana minyak negara kita merupakan 40% daripada hasil, hasil negara, 40%. Jadi, dianggarkan bahawa negara kita akan mengalami defisit ataupun penguncupan dari segi pendapatan negara yang cukup hebat pada tahun akan datang dan seterusnya. Jadi, kita suka atau tidak suka, Johor juga akan mengalami masalah yang hebat. Apabila kita selalu fikirkan tentang pekerja kita di Singapura akan diberhentikan, tapi kita perlu juga fikirkan bahawa masalah pekerja dalam negeri kita ini dijangka lebih hebat yang akan diberhentikan tidak lama lagi. Jadi, masalah yang akan kita fikirkan tapi yang saya tidak nampak dalam bajet yang dibentangkan, bahawa masalah ini telah pun ada dalam master plan atau dalam perancangan tempoh hari.
Yang Berhormat Dato’ Speaker, ekoran daripada itu, harga komoditi kita telah jatuh begitu mendadak. Kelapa sawit daripada RM700.00 satu tan dah turun kepada RM280.00 hingga RM250.00. Di sesetengah tempat turun pada RM100 lebih, RM180.00 satu tan. Ini telah mendatangkan kesan yang sangat hebat kepada para petani kita. Saya nak tahu adakah Portfolio Pertanian telah merancang, mengambil kira, apabila berlaku pernurunan harga yang lebih rendah lagi. Exco selalu membentangkan bahawa perancangan kita begini, begini, bantuan, bantuan, bantuan, begini, begini. Apa yang berlaku masalah sekarang ini, harga sawit yang begitu rendah, saya nak tanya pada Exco Pertanian, apakah rancangan untuk membantu khususnya pada petani-petani, peladang-peladang kelapa sawit pada hari ini? Saya fikir kita tidak berkuasa untuk menstabilkan harga, harga minyak sawit. Sekurang-kurangnya kita boleh membantu dalam bentuk lain. Contohnya mengurangkan kos-kos seperti baja dan sebagainya.

Yang Berhormat Tuan Speaker, maka bermula hari ini, sudah semestinyalah penelitian satu lagi sistem ekonomi yang lebih baik. Memandangkan pada sistem ekonomi yang ada pada hari ini iaitu liberalisme telah jelas gagal untuk memacu manusia atau bumi ke arah ekonomi yang lebih baik. Maka, saya tidak ragu-ragu lagilah, pakar ekonomi sekarang ini telah beria sangat melihat ke arah ekonomi Islam dan insyaallah kita berdoa akan datang ini akan berlaku, insyaallah. Kita merancang, Allah juga merancang. Dan insyaallah, kita yakin rancangan Allah itu adalah lebih baik Tuan Speaker. Saya nak baca satu ayat al-quran, dengan izin. (ayat al-quran) maksudnya “andai kata, sekiranya penduduk di satu negeri itu beriman dan bertaqwa kepada allah, nescaya allah akan bukakan pintu barakah dari langit dan pintu barakah daripada bumi-bumi ini.” Ini satu janji Allah pada manusia supaya untuk mendapat keberkatan dalam apa saja bentuk permintaan kita, ekonomi atau sebagainya maka janji Allah, beriman dan bertakwalah kepada Allah SWT. Oleh kerana barakah ini bukannya bentuk blessing seperti yang kita faham, pada mereka yang bukan beragama Islam, bukan blessing, lebih daripada blessing. Ia bukannya bentuk RM yang turun dari langit, berketul-ketul gitu, bukan. Apa saja pekerjaan, apa saja bentuk yang kita dapat, kalau tanpa keberkatan, maka pada kami ia tidak ada makna apa-apa pun. Dapatlah banyak-banyak mana, walau bagaimanapun, tak ada makna apa-apa pun. Tapi kalaupun sedikit, dengan berkat yang Allah beri pada kita walaupun sedikit, maka kita akan rasa nikmat, rahmat dan kita akan rasa cukup aman dengan benda yang kita dapat itu. Dengan tersebut, belanjawan ekonomi maka tidak sempurna kalau kita tidak menyebut hikmah ataupun berjimat cermat ini.

Yang Berhormat Dato’ Speaker, jimat cermat, adalah satu dasar dalam ekonomi. Islam mengajar kita. Jimat cermat ini bukan masa susah. Masa kita senang kita kena jimat cermat. Kalau dah susah kita nak jimat cermat, ini bukan penyelesaiannya, Tuan Speaker. Allah ajar kita bagaimana contoh, hendak kita kawal ekonomi Negara, contoh Nabi Yusuf 'Alaihissalam, bagaimana? Untuk menghadapi tujuh tahun masa susah, tujuh tahun kita kena berjimat cermat dalam mengawal dan mengurus sistem ekonomi Negara. Tujuh tahun berjimat cermat, masa senang, bukan masa susah. Dah susah, tak guna lagi. Masa senang kita berjimat cermat. Kalau dululah, lima tahun, tujuh tahun dulu, selepas krisis kewangan, kita start, kita mula berjimat cermat, maka pada tahun depan atau seterusnya kita dah ada dalam keadaan sungguh selesa, insyaallah tapi oleh kerana kita tidak belajar daripada contoh, jimat cermat semasa kita senang, sekarang masa susah kita senang. Maka inilah keadaan dihadapi pada hari ini. Tapi walau bagaimanapun, saya rasa masih belum terlambat lagi. Dan saya minta, saya harap pihak kerajaan negeri memikirkan bukan sahaja untuk menjana ekonomi tapi juga untuk memikirkan bagaimana kita nak mutualkan perbelanjaan kita yang telah kita sungguh selesa jadi, tidaklah menyusahkan rakyat dan kerajaan.

Defisit RM2.7 juta bukanlah banyak sangat saya rasa berbanding negeri Kedah sampai RM17 juta, Kelantan RM30 juta defisit. Johor cuma RM2.74 juta bukan satu defisit yang besar. Tapi bila dikira dengan bajet tambahan dan sebagainya sampai juga ratusan juta. Tiap-tiap tahun, tahun lepas kita bincang bajet tambahan dan sebagainya, peruntukan tambahan hingga RM100.00 lebih juta, bermakna, saya tak faham sangat tentang ekonomi, tetapi asasnya saya faham bahawa ini suatu bajet defisit yang besar. Walau bagaimanapun, kita kena fikir bagaimana kita nak berjimat cermat ini Tuan Speaker dan untuk menjamin lebih ekonomi lagi. Lebih menjamin ekonomi.

Oleh kerana hasil kerajaan negeri, majoriti bentuk cukai, cukai tanah umpamanya, maka saya mencadangkan bahawa suatu pelan tindakan, suatu gerak kerja yang komitmen yang besar, sungguh-sungguh perlu dijalankan. Bagaimana kita nak menuntut cukai-cukai yang tertunggak yang begitu banyak yang tidak dinyatakan dalam bajet. Saya rasa pilihan kita juga, bagaimana. Ini kita kena fikir cara pendekatan yang sesuai. Mungkin saya setuju dengan pendekatan Yang Berhormat Bekas Menteri Besar Selangor dulu. Beri insentif, beri penghargaan kepada PBT yang dapat memberi cukai-cukai yang baik yang tinggi, tapi jangan bagi penyapu sudahlah. Mana yang tak itu, tak berjaya. Cuba, usahakan. Bagi bonus, bagi penghargaan, insentif, kepada PBT yang dapat pungut cukai yang ataupun majlis-majlis daerah yang berjaya dalam program-program ini.

Dan satu lagi Yang Berhormat Dato’ Speaker, jimat cermat satu nilai hidup yang baiklah, dalam belanjawan yang defisit dan dalam ekonomi yang sungguh gawat, akan datang, cuba-cubalah fikir bagaimana kita nak berjimat cermat dalam perbelanjaan kita. Bagi saya kalaulah satu perpuluhan berapa juta untuk servis kereta selama 4 tahun dan bila saya semak tentang rekod jawapan, tentang penyelenggaraan kereta-kereta Exco dan MB, saya rasa ini adalah satu perbelanjaan yang sungguh luar biasa hingga satu tahun hampir RM50,000.00 untuk satu kereta untuk diserviskan. Kita boleh fikir, fikir cara yang lebih baik, adakah perlu lagi dalam negeri Johor ini pakai kereta Proton Perdana Executive yang begitu hebat, kos servicingnya, Dato’ Speaker, maintenancenya atau adakah perlu kita cari alternative lain atau ada yang tak kena. Ini contoh, bukan saya nak menuduh apa-apa. Contoh, kasi contoh.

Dan satu lagi, Yang Berhormat Dato’ Speaker, satu amalan yang dikira lazim di mana-mana dalam jabatan kerajaan di Malaysia ini, yang mana-mana peruntukan yang diberikan sepanjang tahun itu, kalau tak habis, kena belanjakan. Ini saya tidak faham. Kenapa mesti dibelanjakan? Apa susahnya dipulangkan balik kepada perbendaharaan untuk dijimatkan kembali. Tiap-tiap tahun saya dengar, tiap-tiap jabatan dipaksa habiskan peruntukan yang telah diberikan sepanjang tahun.

YB Dato’ Speaker : Jabatan mana itu Yang Berhormat?

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Semua jabatan Yang Berhormat Dato’ Speaker.

YB Dato’ Speaker : Oh, duit yang tak habis dia suruh belanja?

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Yang tak habis, mesti dihabiskan.

YB Dato’ Speaker : Mana Yang Berhormat tahu?

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Saya tahu Dato’ Speaker.

YB Dato’ Speaker : Hmm, ada spy.

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Saya rasa semua orang tahu. Ini terpaksa mengadakan program-program yang tak masuk akal. Lawatan kerja ke Indonesia, ke China dan sebagainya. Ini jabatan, jabatan kecil di Muar, Daerah Muar. Dia tanya kerana apa? Dipaksa habiskan duit peruntukan. Ternyata salah ini. Kita ubah sikit, demi menghadapi masalah ekonomi yang pasti akan berlaku. Ubah pendekatan ini. Mana-mana peruntukan yang tak di habis belanja, pulang balik, pulang balik, apa susahnya pulang balik. Dan kita beri insentif pada mana jabatan yang perform dengan belanjawan yang peruntukan yang sedikit. Kita boleh buat Yang Berhormat Dato’ Speaker. Contoh di Terengganu semasa kerajaan PAS memerintah. Kawan saya dia memegang sebagai Pengarah Muzium Negeri Terengganu.

YB Dato’ Speaker : Siapa Pengarah Muzium?

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Dulu, masa PAS memerintah. Dulu, sejarah. Dia mengadu pada saya, dulu semasa BN memerintah, peruntukan bagi Muzium Terengganu lebih kurang RM3-RM4 juta. Bila PAS memerintah, PAS bagi dia hanya RM600,000.00 pandai-pandailah. Kami hendak muzium ni berjalan, tak tutup, pandai-pandailah berjimat cermat dengan RM600,000.00. Itu boleh berlaku kalau ada keikhlasan, ada daya usaha, insyaallah boleh berlaku. Jadi saya minta kerajaan negeri fikir-fikir…

YB Dato’ Speaker : Jadi mana bagus, masa PAS memerintah tu, oklah tu ya?

YB Dr Haji Sheikh Ibrahim bin Salleh : Bukan masalah itu, tapi masalah oleh kerana dalam suasana kita kurang duit dan suasana kita akan menghadapi masalah ekonomi. Kita kena buat kerja-kerja yang macam ni. Penjimatan macam ni. Saya rasa semua ahli-ahli dewan boleh bersetuju.

Posted by admin on 25 Disember 2008

0 comments

Catat Ulasan

Powered By Blogger

AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI JOHOR

AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI JOHOR

Nama : Dr. Hj. Sheikh Ibrahim b Salleh

Tempat Lahir : Mersing, Johor

Umur : 53 Tahun

Pendidikan:
1) Sekolah Rendah Bandar Mersing, Johor
2) Sekolah Menengah Pai Chee, Mersing, Johor
3) Sekolah Dato' Abdul Razak, Seremban, Negeri Sembilan
4) Kolej Perubatan Universiti Baghdad, Iraq

Pengalaman Kerja:
1) Pegawai Perubatan Hospital Muar (1980-85)
2) Klinik Ibrahim & Surgeri, Muar (1985 hingga sekarang)

Aktiviti Kemasyarakatan :
1) AJK KRT 6B, Taman Desa, Muar
2) Imam Ke 3, Surau Taman Desa

Jawatan Politik :
1) Yang DiPertua PAS Kawasan Bakri

Ruangan Aduan/Cadangan/Komen/Pandangan

DANA KEBAJIKAN RAKYAT DUN SG ABONG

Sesiapa sahaja yang ingin beramal jariah dan menyumbang untuk Dana Kebajikan DUN Sg Abong di mana Dana yang terkumpul ini akan disalurkan kepada aktiviti-aktiviti berupa kebajikan di sekitar Sg Abong, bolehlah menyalurkannya kepada akaun berikut :

BANK : BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD
NO AKAUN : 01 023 01 0066 009
ATAS NAMA : SHEIKH IBRAHIM SALLEH


Sila maklumkan melalui s.m.s. kepada 013-7335784, iaitu nama dan amaun setelah anda menyumbang.

Semoga segala sumbangan ini diberkati olehNya dan kami doakan agar saudara/i dimurahkan rezeki.

Segala kerjasama saya dahului dengan jutaan terima kasih.

PAS MEMIMPIN PERPADUAN
PAS UNTUK SEMUA

Followers