Subscribe to My Blog
  • YB Hulur Bantuan Mangsa Kebakaran

    Sebuah rumah kampung di Kampung Tengah telah terbakar pada Julai yang lepas namun semua penghuninya bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku. Kebakaran membabitkan keseluruhan bahagian rumah termasuk bilik tidur dan dapur yang didapati terbakar hingga rentung yang dikatakan berlaku seawal 5.30 pagi. Keluarga Pn Kintan Jasmani seramai 7 orang terpaksa tinggal sehelai sepinggang ketika kebakaran berlaku yang dipercayai berpunca daripada gas bocor.YB Dr Hj Sheikh Ibrahim Salleh berkesempatan menziarahi keluarga Pn Kintan untuk menyampaikan rasa simpati dan menghulurkan bantuan segera berbentuk kewangan kepada mereka. >>Hubungi 0196592245 Untuk Menyumbang

  • Motivasi Ibadah & Cemerlang UPSR

    Satu Program Pendidikan di bawah anjuran AJK Masjid Jamek Sg Abong, Muar telah berlangsung pada 23-25 April ini di Masjid tersebut. Program ini meliputi motivasi untuk melakukan ibadah harian, tahsin Al-Quran, tasmi', qiamullail, ceramah cemerlang UPSR, ceramah keibubapaan dan diakhiri Majlis Penutup yang telah dirasmikan oleh YB Dr. Hj. Sheikh Ibrahim Salleh. Sasaran peserta adalah di kalangan calon UPSR tahun ini daripada seluruh sekolah kebangsaan dalam DUN ini dan juga anak-anak kariah Masjid Jamek Sg Abong. >>> Jangan Ketinggalan !!

  • Kunjungan Hormat Konsul Singapura

    Satu Kunjungan Hormat oleh rombongan Konsul Singapura seramai 3 orang telah diadakan pada Jumaat 9 April 2010 di kediaman YB ADUN Sg Abong (YB Dr. Hj. Sheikh Ibrahim Salleh) selama 2 jam. Menurut maklumat yang disampaikan oleh pegawai mereka, Pejabat Konsul Singapura baru sahaja ditubuhkan pada Januari 2010 di Johor Bharu. Tujuan mereka melakukan kunjungan hormat itu ialah ingin mengenali dengan lebih dekat YB Pakatan Rakyat setelah mereka mengadakan pertemuan dengan Sultan Johor yang baru, beberapa exco kerajaan negeri dan wakil MCA. 3 orang pegawai tersebut bertukar-tukar pandangan dan berbincang tentang beberapa perkara, antaranya....... >>> Rujuk Berita di Bawah

  • Blog Rasmi ADUN N13

    Selamat Datang ke Blog Rasmi Yang Berhormat Dr. Hj. Sheikh Ibrahim bin Salleh [ADUN SG ABONG-PAS]. Semoga anda semua dapat memanfaatkan blog ini sebagai wadah atau saluran alternatif mendapatkan maklumat atau menyampaikan maklumat kepada YB supaya beliau dapat menunaikan amanah dan memberi perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat di DUN Sg Abong khususnya dan Johor umumnya. Sebarkan blog ini kepada rakan anda. Jika terdapat sebarang masalah yang ingin diadukan, silalah ke Pusat Aduan Rakyat di Klinik Ibrahim, Jalan Salleh. Terima Kasih. >>> Selamat Melayari Blog Ini

  • Aktiviti Terkini YB

    Penduduk di sekitar Kg Kelantan di Jalan Parit Perupuk bakal menerima berita baik apabila Yang Berhormat Dr. Hj. Sheikh Ibrahim Salleh (ADUN Sg Abong-PAS), minggu lepas telah mengadakan lawatan bersama Ketua Kampung Kelantan dan semalam (Isnin 12/04/2010), YB telahpun menghantar permohonan dan suara rakyat kepada Majlis Perbandaran Muar (MPM) dan Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) Muar supaya pihak yang bertanggungjawab dapat melakukan kerja-kerja pembersihan parit seperti yang ditunjukkan dalam gambar. >>> Sila Klik

  • Aktiviti Terkini YB

    Satu Majlis Dialog Bersama ADUN-ADUN Pakatan Rakyat Johor telah diadakan pada hujung April di Muar Trade Centre, Muar Traders Hotel, Bandar Muar. Dialog yang berlangsung pada 8 hingga 11 malam itu adalah rutin tahunan dan kesepakatan ADUN-ADUN Pakatan Rakyat dalam menjuarai isu rakyat. >>> Bersama kita manfaatkannya !!

  • PC FAIR di Muar Kembali Lagi !!

    Acara Tahunan PC FAIR kembali berlangsung dan pada kali ini Dewan Jubli Intan, Muar sekali lagi dipilih sebagai lokasi strategik pemasaran berpusat bagi Syarikat-syarikat Berasaskan Komputer di Daerah Muar dan sekitarnya. Pada kali ini, ia berlangsung pada 30 April hingga 02 Mei 2010. Klik untuk Plan dalam Dewan | Klik untuk Senarai Syarikat terlibat >>> Bersama kita manfaatkannya !!

Written by PAS Johor
Wednesday, 24 June 2009 00:19

Disampaikan oleh Y.B. Dr Boo Cheng Hau, ADUN Skudai (DAP) merangkap Ketua Pembangkang Pakatan Rakyat Johor.


Ucapan Menjunjung Kasih ke atas Titah Duli Yang Maha Mulia Baginda Tuanku Sultan Johor sempena pembukaan rasmi Persidangan Penggal Kedua Dewan Negeri Johor yang Keduabelas pada 22-23 Jun 2008.

Y.B. Dato’ Speaker,

Selamat pagi dan salam sejahtera.

Skudai ingin mengambil bahagian untuk membahaskan usul menjunjung kasih ke atas Titah DYMM Sultan Johor sempena pembukaan rasmi Penggal Kedua Dewan yang mulia ini yang kedua belas.

Skudai ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ribuan terima kasih kepada Duli Yang Maha Mulia Baginda Tuanku kerana sudi menyampaikan Titah Ucapan Baginda.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pendahuluan: Satu Malaysia, Satu Bangsa dan Satu Insan

Satu Malaysia merupakan gagasan yang baru-baru ini dicadangkan oleh Perdana Menteri. Perdana Menteri menggariskan lapan nilai sebagai teras Satu Malaysia: (1). Budaya Kecemerlangan; (2). Ketabahan; (3). Rendah Hati; (4). Penerimaan; (5). Kesetiaan: (6). Meritokrasi; (7). Integriti: (8). Pendidikan.

Kemudahan Awam dan Kualiti hidup: Rakyat didahulukan?- Memajukan infrastruktur dan malapetaka banjir.

Y.B. Dato’ Speaker,

Maka rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan, kerajaan sepatutnya terdesak memajukan kemudahan awam secara berhemah dan bermanfaat kepada rakyat jelata. Kerajaan sewajarnya mengkaji semula cadangan pembinaan jambatan ketiga untuk menghubungkan Pengerang dengan Tanah merah di Singapura. Apabila penggunaan Linkedua belum dimaksimumkan, bagaimanakah suatu projek mega seperti jambatan ketiga diperlukan ?

Y.B. Dato’ Speaker,

Penggunaan Linkedua tidak dapat dimaksimumkan adalah disebabkan bayaran tol yang terlalu mahal. Jumlah bayaran tol kereta ulang-alik di antara Johor Bharu dan Singapura yang melalui Tambak Johor adalah RM 5.70, Lori RM 12. Jumlah bayaran tol ulang-alik melalui Linkedua adalah RM 22 bagi kereta, RM 100 bagi lori.

Y.B. Dato’ Speaker,

Kedua, kekurangan tempat kemasukan ke lebuh raya juga mengurangkan penggunaan Linkedua. Contohnya, Kawasan Skudai dan Kangkar Pulai tidak ada sebarang tempat kemasukan ke lebuh raya menuju ke Linkedua. Para Penduduk terpaksa memasuki lebuh raya menuju ke Linkedua di Taman Perling, Bukit Indah ataupun Gelang Patah. Tempat kemasukan lebuh raya diperlukan di kawasan perumahan yang rapat dengan penduduk adalah Kangkar Pulai dan Lima Kedai. Maka penggunaan Linkedua dapat dimaksimumkan jika bayaran tol lebih kurang sama dengan Tambak Johor dan tempat kemasukan dipertambah di kawasan-kawasan perumahan berhampiran.

Y.B. Dato’ Speaker,

PAAB dan Bekalan Air

Jika rakyat diutamakan, kepentingan awam mesti ditegakkan. Aset bekalan air adalah satu-satunya aset dan kuasa Kerajaan Negeri. Maka aset bekalan air Johor di bawah SAJ Holdings Berhad dijual kepada Pengurusan Aset Air Berhad atau PAAB dengan harga RM 4 billion untuk menjelaskan liabiliti sejumlah RM 3 billion. Akibatnya rakyat Johor akan terpaksa membayar pajakan sejumlah RM 240 juta setahun selama 30 tahun.

Y.B. Dato’ Speaker,

Jika Negeri Johor membuat pinjaman dari Kerajaan Persekutuan sejumlah RM 600 juta untuk menaik taraf bekalan air di Johor pada sepuluh tahun dahulu. Jika Kerajaan Negeri tidak mampu menjelaskan hutang RM 600 juta selama lebih dari 10 tahun, bagaimanakah Rakyat Johor berkemampuan membayar RM 240 juta setahun sebagai pajakan bekalan air dari PAAB selama 30 tahun? Ini membayangkan hak asasi rakyat Johor tergadai disebabkan salah urus SAJ Holdings Berhad. Tarif air tentu akan dinaik berkali ganda untuk menjelaskan pajakan air yang begitu mahal..

Y.B. Dato’ Speaker,

Oleh yang demikian, Skudai telah mengemukakan soalan berkenaan SAJ Holdings Berhad yang ditolak oleh pihak Urusan Dewan atas alasan isu berkenaan adalah “Rahsia”. Soalan berkenaan adalah mempertanyakan yang berapa Gaji, bonus dan emolumen-emolumen Pengurus Besar, para Pengurus bahagian-bahagian Syarikat Air Johor Holdings Berhad dan dividen dan Yuran Pengarah dibayar kepada Ahli-ahli Lembaga Pengarah di antara tahun 2000 dan 2008 ? Skudai ingin membuat bantahan terhadap tindakan urusan Dewan yang mulia ini telah menolak soalan-soalan yang melibatkan kepentingan awam serta menjejaskan hak orang awam dan wakil-wakil rakyat mengetahui serta memeriksa ketulusan dan keberkesanan pentadbiran kerajaan negeri.

Y. B. Speaker,

Memandangkan perjanjian di antara PAAB dan Negeri Johor, apabila rakyat diutamakan, ketulusan pentadbiran kerajaan sewajarnya disanjungi, oleh itu, Kerajaan Negeri sepatutnya menjawab soalan Skudai di Dewan ini dan secara terbuka sebelum Rakyat Johor menyedari hak untuk menikmati keperluan asasi seperti air telah tergadai dengan sia-sia.

YB Dato’ Speaker,

Tindakan Kerajaan Negeri enggan menjawab soalan Skudai berkenaan gaji dan imbuhan peringkat pengurusan SAJ Holdings Berhad amat meragu-ragukan sama ada Kerajaan Negeri ingin menutup sebarang penyelewengan atau pun salah urus SAJ Holdings Berhad. Dewan yang mulia ini sepatutnya mempunyai hak untuk mengetahui sama ada pengurus-pengrus SAJ Holdings menikmati gaji dan imbuhan dalam lingkungan jutaan ringgit sehingga SAJ Holdings mengalami kerugian yang besar dan terpaksa menjual aset-aset kepada PAAB.

Y.B.Dato’ Speaker,

SAJ Holdings Berhad sebagai syarikat berkaitan kerajaan yang mempunyai kepentingan awam sewajarnya dikehendaki berjawab kepada Dewan ini serta mengumumkan bukan sahaja keuntungan atau kerugian secara umum, bahkan Kerajaan Negeri sewajarnya dikehendaki memaklumkan Dewan yang mulia ini berapakah pulangan setahun yang dikembalikan kepada Perbendaharaan Negeri. Begitu juga tentang Johor Corp, pulangan Johor Corp kepada Perbendaharaan Negeri mesti dimaklumkan kepada Dewan ini. Setahu Skudai, Danga Bay Berhad juga berhutang pulangan kepada Perbendaharaan Negeri sebanyak RM 128 juta.

Y.B. Dato’ Speaker,

Poliklinik Kerajaan

Jika rakyat didahulukan, kemudahan-kemudahan awam seumpama Poliklinik dan Klinik Kesihatan Kerajaan sepatunya diutamakan di kawasan perumahan. Untuk makluman Dewan yang Mulia ini, di sebaliknya atas tapak poliklinik Taman Ungku Tun Aminah telah didirikan sebuah Stesyen Minyak walaupun Poliklinik TUTA terpaksa beroperasi di Rumah Kedai Dua Tingkat sehingga tapak baru ditetapkan. Tapak Poliklinik Pekan Nenas juga diubah syarat sebagai tapak komersil tanpa ambil kira kepentingan awam.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pensijilan Badan Pengurusan dan Elakkan Penyelewengan

Blok 55 hingga 61 Pangsapuri TUTA, Flet Taman Harmoni I dan II, Pangsapuri dan Apartment Taman Desa Skudai dan Flet Taman Jaya: di persekitaran Skudai belum mendapatkan pensijilan badan pengurusan dari PBT atau hak milik strata belum dikeluarkan oleh Pejabat Tanah. Hartanah bertingkat tersebut tidak dapat memungut yuran pengrusan dan tidak dapat menjelaskan cukai tanah, misalnya Flet Taman Jaya telah berhutang sejumlah RM21,000 sebab ketiadaan sijil pendaftaran badan pengrusan oleh PBT. Kerjasama di antara pelbagai pihak diperlukan untuk menjayakan pengurusan hartanah-hartanah bertingkat termasuk pengeluaran hak milik strata dan juga pensijilan Bandan Pengurusan oleh PBT.

Y.B. Dato’ Speaker,

Bekalan Elektrik

Rakyat didahulukan, budaya kecemerlangan sepatutnya digalakkan. Bekalan elektrik dianggap sebagai keperluan asasi harian. Namun bekalan elektrik sering tergendala di kawsan Skudai khasnya Kawasan Bentara, Perwira, Nakhoda Taman Ungku Tun Aminah dan Kawasan Hang Jebat Taman Skudai baru pada purata dua, tiga kali sebulan pada tempoh 10 tahun yang lalu. Kejadian sedemikian telah mengakibatkan kesulitan kepada para penduduk dan peniaga. TNB setakat ini telah memberikan pelbagai alasan tentang bekalan elektrik yang sering tergendala tanpa rancangan untuk memperbaiki keadaan ini. Para Penduduk Taman Ungku Tun Aminah dan Taman Skudai baru mengharap-harapkan TNB akan merancangkan langkah-langkah untuk memperbaiki bekalan elektrik di kawsan Perumahan tersebut.

Y.B. Dato’ Speaker,

Banjir Lumpur Kampung Poh Chee Leng

Kampung Poh Chee Leng sering dilanda banjir lumpur kilat disebabkan keruntuhan kolam takungan kelodak di kem Tentera Skudai. Masalah berkenaan telah berterusan selama 10 tahun sehingga penduduk kampung Poh Chee Leng berpantun sebegitu:

“Cicit mati Genghis Khan susah hati,
Anak wira berkelana jauh dari Mongolia;

Kementah dekat di mata jauh di hati,
Anak Chee Leng terus menderita.”

Maka kerja reka bentuk untuk mengalihkan arus air lumpur semasa hujan dari Kem Tentera Skudai ke tempat-tempat lain sewajarnya dilakukan dengan kadar segera.

Y.B. Dato’ Speaker,

Memandangkan Projek kem Tentera berkenaan telah terbengkalai hampir 10 tahun serta mendatangkan kacauganggu dan kesulitan kepada penduduk berhampiran, Kerajaan Negeri dimohon supaya mencadangkan kepada Kerajaan Persekutuan tapak berkenaan diubah syarat untuk tujuan pembangunan sivil manakala tapak kem tentera dipindah ke tapak lain yang lebih bersesuaian.

Y.B Dato’ Speaker,

Keselamatan Jalan Raya

Jika rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan, nyawa pengguna jalan raya sepatutnya disayangi JKR dan PBT-PBT. Kematian pengguna jalan raya berlipat ganda di Jalan Batu Pahat-Kluang, Jalan Kempas Lama, Jalan Ponitian, Jalan Skudai yang berfungsi sebagai Lebuh raya tanpa kelengkapan keselamatan yang dikehendaki seumpamanya lampu isyarat, pembahagi jalan, jejantas dan lain-lain. Kebanyakan kematian pengguna jalan raya melebatkan pejalan kaki dan penunggang motorsikal. Oleh itu, lorong khas penunggang motorsikal seperi diwujudkan di sebahagian Jalan Pontian dan lorong khas pejalan kaki dan jejantas dipertingkatkan di Jalan Raya tersebut di atas.

Projek Petrokimia di Mukim Serkat, Pontian

Jika Rakyat didahulukan, rezeki rakyat jelata sepatutnya dipelihara. Untuk makluman Dewan yang mulia ini, 66 sangkar penternakan ikan laut di Kukup menghasilkan pendapatan kasar sebanyak RM 3 billion setahun dan 2,000 pekerjaan secara langsung atau tidak langsung diwujudkan. Kukup juga dikunjungi 200,000 pelancong setiap tahun dan mendatangkan revenue yang lumayan melalui sektor eko-pelancongan. Kedua-dua industri perikanan dan eko-pelancongan amat bergantung kepada kualiti air laut di persekitaran Pekan Kukup dan hutan paya bakau yang menghasilkan mikro-organisme sebagai makanan ikan laut. Disebabkan kemelesetan kualiti laut, hasil pendapatan perikanan di Kukup telah menurun sebanyak 20% berbanding dengan 10 tahun dahulu.

Y.B. Dato’ Speaker,

Seramai 811 orang penduduk dari Kukup dan Mukim Serkat telah melakukan kempen bertandatangan dan membantah rancangan memusnahkan 913 hektar hutan paya bakau untuk membangunkan industri petrokimia. Menurut kajian saintis setiap hektar hutan paya bakau dan rumpai laut dapat menghasilkan kayu dan sumber perikanan sejumlah RM 860,000 setiap tahun. Namun adalah dianggarkan oleh saintis kerugian RM 1 billion setiap tahun akan dialami sektor perikanan di Kukup jika 913 hektar hutan paya bakau dan 30 hektar ditebang untuk tujuan industri petrokimia di kawasan terbabit. Maka DEIA atau Penilaian Impak Alam Sekitar Terperinci sepatutnya disediakan untuk memperbaiki impak negatif atas alam sekitar.

Y.B. Dato’ Speaker,

PAC dan Projek Ladang Hutan Getah atau Latex Timber Clone

Salah satu soalan dari Skudai yang pernah ditolak oleh Urusan Dewan atas sebab maklumat berkenaan adalah rahsia kerajaan adalah meminta senarai Ahli Dewan Negeri, Ahli Parlimen Exco Negeri, Menteri yang pernah dikurniakan tanah kerajaan dan lesen pembalakan serta keluasan, jenis dan nombor lot tanah yang dikurniakan masing-masing. Soalan ini dipertanya untuk pengetahuan Dewan yang mulia ini dan kepentingan orang ramai.

Y.B. Dato’ Speaker,

Skudai telah dimaklumkan bahawa 37,000 hektar Hutan Simpanan Kekal Terosot diluluskan untuk tujuan Program Ladang Hutan getah atau Latex Timber Clone (LTC) pada September 2007 . Kayu balak dijangka bernilai sejumlah RM 3 hingga 5 billion.

Y.B. Dato’ Speaker,

Untuk makluman Dewan yang mulia ini, seluas 10,010.25 hektar Hutan Simpanan Kekal Terosot telah diperuntukkan kepada 6 buah syarikat swasta dan 27,871.31 hektar diperuntukkan kepada 3 buah Badan Berkanun dan syarikat berkaitan kerajaan untuk tujuan berkenaan.

Y.B. Dato’ Speaker,

Aktiviti-aktiviti menjalankan Program Ladang Hutan Getah telah mengakibatkan masalah alam sekitar termasuk banjir lumpur dan permasalahan binatang-binatang liar termasuk gajah-gajah kehilangan habitat semulajadi mereka dan terpaksa merayau-rayau di ladang-ladang serta memusnahkan tanaman tani di persekitaran Sungai Mas di Hutan Simpanan Kekal Terosot di sepanjang persempadanan Hutan Simpanan Mersing, Labis, Kluang dan Kota Tinggi.

Y.B. Dato’ Speaker,

Kawasan Hutan Simpanan Kekal Terosot terbabit adalah merupakan Hutan Sambungan atau “Central Forest Spine” (CFS) dengan izinnya, di mana binatang-binatang liar merentasi kawasan ini dalam perjalanan berimigrasi ke Utara waktu musim monsun. CFS diklasifikasikan sebagai Hutan Simpanan Kekal yang mesti dikekalkan dalam Rancangan Fizikal Nasional (2005). Program LTC yang melibatkan Hutan Simpanan Kekal Endau-Kahang dan Sungai Mas di Hutan Simpanan Endau-Kota Tinggi akan memusnahkan binatang-binatang liar di kawasan tersebut serta mengakibat banjir dengan skala malapetaka akan berlaku semula pada musim monsun. Malahan kekurangan sumber air juga akan berlaku di sebaliknya pada musim kemarau..

Y.B. Dato’ Speaker,

Hutan Simpanan Labis diwartakan pada tahun 1929. Selanjutnya Hutan Perlindungan Hidupan Liar Segamat, Hutan Perlindungan Hidupan Liar Endau-Kluang dan Hutan Perlindungan Hidupan Liar Endau-Kota Tinggi diwartakan pada tahun 1933 untuk tujuan memperlindungi habitat hisupan liar di bawah Seksyen 6(i)(b) Enakmen Perlindungan Mergastua dan Burung 1923. Skudai telah mengunjungi kawasan Hutan Simpanan Labis serta mendapati kerja-kerja menebang hutan simpanan dan menanam pokok-pokok getah di bawah Projek LTC telah dilakukan.

Y.B. Dato’ Speaker,

Walaupun Enakmen-enakmen negeri tentang Hutan Perlindungan Hidupan Liar telah digantikan dengan Akta Perlindungan Hidupan Liar 1972 (Akta 76), Sebarang Hutan Simpanan Perlindungan Hidupan Liar diwartakan sebelum wujudnya Akta tersebut adalah masih berkuat kuasa di bawah peruntukan Seksyen 2(2) kecuali enakmen terbabit dimansuhkan secara sahih.

Y.B. Dato’ Speaker,

Seksyen 10 (3) Akta Perhutanan Negara menghendaki Pengarah Jabatan Perhutanan, dengan kelulusan Kerajaan Negeri, melalui pemberitahuan dalam Warta, menukar pengelasan hutan simpanan kekal dan hutan perlindungan hidupan liar kepada tujuan lain. Selain itu, Seksyen 12 Akta tersebut juga menghendaki Kerajaan Negeri mengambil kira keperluan pemuliharaan tanah dan air, kepelbagaian hayat, kesan kepada alam sekitar serta dapat menggantikan suatu kawasan tanah yang lebih kurang sama luasnya sebagai suatu hutan simpanan kekal.

Y.B. Dato’ Speaker,

Oleh itu, untuk kepentingan awam Dewan yang Mulia ini seharusnya memeriksa sama ada pemusnahan hutan-hutan simpanan terbabit telah diwartakan dan Projek LTC dilaksanakan secara halal menurut Undang-undang Persekutuan dan Enakmen Negeri.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pelaksanaan Projek LTC di Negeri Johor disyaki bercanggah dengan kehendak-kehendak Dasar Perhutanan Negara. Walaupun DEIA diperlukan untuk penebangan hutan lebih daripada 500 hektar, pembalakan melibatkan beribu-ribu hektar di bawah Projek LTC telah dilakukan tanpa DEIA telah melanggar piawaian yang ditentukan oleh Majlis Pensijilan Kayu Malaysia. Oleh itu, Negeri Johor telah kehilangan pensijilan perhutanan yang sah sejak Januari tahun ini .

Y.B. Dato’ Speaker,

Ekoran pembalakan besar-besaran sedemikian banjir besar-besaran musim tengkujuh akan mendatangkan pemusnahan 50 perkampungan Orang Asli dan Kampung Tradisi Melayu di sepanjang Sungai Mas di Hutan Simpanan Endau-Kluang dan Endau-Kota Tinggi. Di samping itu, kekurangan bekalan air seperti berlaku pada pertengahan tahun 2005 akan berlaku semula sebab hutan simpanan terbabit adalah juga kawasan tadahan air dan asal sungai-sungai di seluruh Negeri Johor.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pada satu ketika YAB Menteri Besar memperkecilkan orang terpaksa meminumi produk air kencing iaitu New Water. Jika rakyat tidak didahulukan, golongan atasan terus diperkayakan, pemusnahan hutan simpanan iaitu tadahan air semulajadi dilakukan secara sia-sia, ada satu ketika kelak rakyat Johor terpaksa meminumi New Water, produk air kencing Orang Singapura.

Y.B. Dato’ Speaker,

Oleh sebab kepentingan awam terbabit, Skudai telah memohon kepada Y.B. Datuk selaku Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Raya Negeri supaya pemeriksaan terhadap aduan berkenaan dilakukan. Pemeriksaan disyorkan adalah untuk mengenal pastikan sama ada Projek Ladang Hutan Getah adalah secocok dengan peningkatan taraf ekonomi tanpa mengakibatkan kebinasaan alam sekitar tidak terkawal serta mematuhi undang-undang dan dasar kerajaan yang sedia ada.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pada pandangan Skudai, Jabatan-jabatan Kerajaan yang sepatutnya diarah untuk membuat penjelasan dan pandangan kepada PAC terhadap Projek LTC adalah Jabatan Perhutanan, Jabatan Perhilitan, Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Pengairan dan Saliran, UPEN, Penasihat Undang-undang Negeri dan Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan seperti Malaysian Nature Society dan Majlis Peguam. Aspek-aspek Pemuliharaan Tanah dan Air, Biodiversiti, impak alam sekitar, pencegahan banjir, industri pengeluaran kayu dan perabot, pembangunan ekonomi seharuanya diperiksa secara terperinci.

Y.B. Dato’ Speaker,

Untuk makluman Dewan yang mulia ini, Pengerusi PAC telah mengakui beliau mempunyai kepentingan dalam Projek LTC. Kepentingan beliau dalam projek LTC adalah bercanggah dengan tugas beliau sebagai Pengerusi PAC khasnya dalam kes ini. Walaupun Skudai Gam Jim sangat baik dengan beliau, Skudai mencadangkan sekurang-kurangnya beliau berkecuali dari siasatan terhadap LTC.

Y.B. Dato’ Speaker,

Untuk makluman Dewan yang mulia ini, Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Johor juga terbabit dalam Projek LTC dan akan menebang Hutan Simpanan Kekal seluas 9,213.68 hektar. Pada hakikatnya, biodiversiti tidak akan dijayakan dengan memusnahkan hutan simpanan kekal untuk tujuan LTC. Di sebaliknya, Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Johor sepatutnya mencadangkan ladang-ladang kelapa sawit ditukar ke Ladang Hutan Getah. Pelaksanaan sedemikian bukan sahaja mengekalkan biodiversiti, tetapi juga akan menjayakan diversifikasi ekonomi.

Satu Malaysia, hak-hak Asasi Manusia dan Kontrak Sosial Baru
Y.B. Dato’ Speaker,

Jika taksiran kurang meneyeluruh diberikan terhadap Satu Malaysia, ianya akan merupakan ‘tin kosong’ di mana bunyinya lantang tetapi isinya kosong. Di sebaliknya, jika Satu Malaysia ditaksirkan sebagai “satu ideologi satu kerajaan”, ianya akan membawa Malaysia ke arah bencana menajdi sebuah Negara Totalitarian. Malahan perpaduan bangsa bukan berasaskan totalitarianism, namun berasaskan demokrasi di mana hormat sama hormat di antara satu sama lain walaupun kita mempunyai pendirian politik, agama, budaya dan latar belakang sosial yang berbeza.

Y.B. Dato’ Speaker,

Gagasan Satu Malaysia tidak sepatutnya berasaskan perpaduan satu kaum tetapi seluruh Bangsa Malaysia. Nasionalisme Se-Malaysia merupakan asas perpaduan negara. Malangnya tindakan sesetengah kalangan menggalakkan perpaduan satu kaum di masyarakat Malaysia yang majmuk ini bukan sahaja akan menjejaskan perpaduan Se-Malaysia, lagipun masalah polarisasi kaum semakin berlarutan.

Y.B. Dato’ Speaker,

Maka perpaduan bangsa dan negara akan berjaya jika kita dapat menghayati masyarakat majmuk sebagai kekuatan dan aset negara bukan hanya secara janji di mulut namun merealisasikan kebebasan sosio-ekonomi, budaya dan bahasa. Maka penerimaan atau adalah sikap yang lebih positif dari toleransi terhadap hakikat masyarakat majmuk. Persamaan di antara kaum dari segi peluang pekerjaan dan pendidikan adalah amat mustahak untuk menyatupadukan semua Bangsa Malaysia.

Y.B. Dato’ Speaker,

Dominasi mana-mana kaum tidak sepatutnya digalakkan. Di sebaliknya kontrak sosial terbaru bukan sahaja menjamin hak asasi manusia dan hak-hak saksama seseorang warga negara tetapi seseorang warga negara sewajarnya dikenakan tanggungjawab dan obligasi yang saksama terhadap negara dan masyarakat.

Y.B. Dato’ Speaker,

Oleh itu, kita mesti menegaskan tanggungjawab dan obligasi yang saksama terhadap pembangunan dan perpaduan negara. Di sebaliknya semua warga negara dilayani dengan saksama oleh pihak berkuasa. Kesetiaan kepada negara bukan berasaskan asal usul nenek moyang kita atau status bumiputera atau bukan Bumiputera. Kesetiaan seseorang warga negara itu tidak sepatutnya dipersoalkan malahan kita bukan sahaja bertoleransi terhadap pendirian politik, budaya, asal usul dan agama yang berbeza di antara satu sama lain, tetapi sewajarnya menerima kepelbagaian dalam politik, agama dan budaya adalah kekuatan dan aset negara.

Y.B. Dato’ Speaker,

Sebagai seorang doktor Skudai sentiasa terpaksa memberitahu seseorang pesakit atau ahli-ahli keluarganya berkenaan berita kurang baik jika sakit tenat. Walaupun pesakit atau ahli-ahli keluarga mungkin marah pada doktor yang memaklumkan kebenaran namun berita tidak baik, seseorang doktor itu mesti menjalankan tugas dengan tegas.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pihak tertentu cuba menggambarkan Skudai sebagai seorang anasir perkauman. Skudai yakin bayi-bayi Melayu, Tiong Hua dan India yang pernah disambut kelahiran, dimandikan dan disusukan oleh Skudai adalah lebih daripada semua pemimpin dan ahli Dewan yang mulia ini.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pada tahun 1980 30% kakitangan kerajaan terdiri daripada minoriti tetapi kakitangan kerajaan minoriti sekarang tidak sampai 10%. Kegagalan integrasi dalam sektor awam amat merisaukan. Skudai mengundang semua ahli Dewan yang mulia ini pergi melawat klinik Skudai di mana Skudai telah bekerja sama dengan seorang rakan doktor perempuan Melayu bertahun-tahun, bahkan pekerja pelbagai kaum yang pernah Skudai mengupah termasuk kaum Melayu, Tiong Hua, India, Bidayu Siam dan Iban . Skudai sebenarnya meneladani Tindakan Afirmatif dan integrasi antara kaum.

Y.B. Dato’ Speaker,

Malangnya dua orang Ahli Dewan yang mulia ini dan seorang professor universiti telah mempersoalkan kesetiaan Skudai kepada negara sebab mereka tidak mempersetujui analisa Skudai pada persidangan Dewan yang lalu berkenaan tafsiran Apartheid dan mendesak Skudai supaya berimigrasi dari negara ini, seolah-olahnya mereka mempunyai hak dan kuasa untuk mempersoalkan kesetiaan kaum-kaum lain.

Y.B. Dato’ Speaker,

Tuduhan mereka tidak membangkitkan kemarahan biarpun kebencian Skudai terhadap mana-mana pihak. Skudai memaafkan prejudis dan prasangka perkauman mereka. Sebenarnya, mereka yang menuduh Skudai sebagai anasir perkauman berlawan dengan bayang sendiri. Tegasnya, walau kita mempunyai pandangan yang berbeza, kita adalah sahabat senegara. Skudai berharapan tinggi supaya rakan-rakan Se-Dewan ini dapat berbahas berkenaan apa-apa perkara pun secara matang, rasional dan intelek.

Y.B. Dato’ Speaker,

Skudai mengundang rakan-rakan Se-Dewan ini supaya memandang permasalahan jurang pendapatan dan kemiskinan selain dari perasaan perkauman, di mana prasangka terhadap kaum tertentu adalah kaum yang paling kaya dan tidak memerlukan bantuan kerajaan masih wujud. Kita sepatutnya menilai kemiskinan berasaskan penderitaan individu atau Tindakan Afirmatif.

Y.B. Datp’ Speaker,

Skudai mempelajari ilmu perubatan di Jamaica sebuah negara dengan 95% penduduk orang hitam dan mendapatkan bantuan Kerajaan Jamaica. Skudai menghayati apa maksudnya racism dan apa bezanya di antara apartheid dan tindakan afirmatif. Apartheid bukan sahaja berasaskan politik perkauman tetapi lebih menyerupai satu sistem sosioekonomi yang memilih kasih serta memperkukuhkan kuasa politik kelas elit yang sudah berada dengan pelaksanaan undang-undang yang menafikan hak asasi manusia termasuk ISA atau Akta Keselamatan Dalam Negeri. Apartheid bukan berkenaan apa jenis tandas awam yang seseorang itu dibenarkan mengguna. Itu sebenarnya merupakan tafsiran yang dangkal dan sesat. .

Y.B. Dato’ Speaker,

Menurut sejarah rasmi Afrika Selatan, orang Melayu sebagai pelayar laut yang terkenal dalam sejarah dunia merupakan golongan pertama yang menyebar Islam ke negara tersebut. Malahan, kalangan Orang Melayu menentang rejim apartheid sedangkan diberikan hak yang berlebihan jika berbanding dengan orang hitam. Mereka mempercayai sebarang dasar sosioekonomi yang memilih kasih adalah bercanggah dengan ajaran Islam. Oleh itu, seperti yang dikatakan oleh Perdana Menteri, keadilan sosial adalah teras Konsep Satu Malaysia, lagipun keadilan sosial secocok dengan nilai-nilai murni yang disebarkan melalui ajaran agama Islam dan lain-lain..

Y.B. Dato’ Speaker,

Demi merealisasikan ideal Satu Negara, Satu Bangsa dan Satu Insan atau dengan izinnya One Country, One Nation and One People, parti-parti politik berasaskan kaum sepatutnya membuka pintu kepada semua orang Malaysia. Seorang Tokoh politik anak Johor Dato’ Onn Jaffar pernah membuat percubaan mewujudkan suatu parti politik Se Malaysia terbuka kepada semua anak Malaysia. Walaupun beliau gagal dalam usaha untuk mencapai matlamat yang mulia ini, Skudai mempercayai masyarakat kita dan Dewan yang mulia ini cukup matang untuk berbahas secara rasional dan intelek.

Y.B. Dato’ Speaker,

“Rakyat didahulukan Pencapaian diuatamakan”

Pandangan Skudai terhadap seruan “Rakyat didahulukan Pencapaian diuatamakan” adalah kepentingan rakyat jelata perlu ditegakkan. Kepentingan Rakyat tidak dapat didahulukan jika Malaysia pada keseluruhan masih mempunyai 10% penduduk atau 2 juta setinggan, maka kuota menegak kerajaan atau KMK dilaksanakan untuk membahagikan rumah kos rendah kepada penyokong-penyokong kerajaan sepatutnyanya dihapuskan. Masih ada setinggan tidak dapat diperuntukkan rumah rakyat tetapi terpaksa menyewa rumah rakyat dari golongan yang berada diperuntukan rumah rakyat dan rmah kos rendah.

Y.B. Dato’ Speaker,

Kerajaan sepatunya mengkaji kuota Bumiputera dan 15% diskaun Bumiputera dalam harga pembelian rumah dapat membantu golongan miskin? Sebenarnya, dasar yang telus untuk membahagikan rumah kos rendah dan kos medium adalah penyelesaian yang berkesan. Lagipun 15% diskaun tidak akan menbantu golongan bawahan yang tidak amapu mmembeli rumah kos tinggi walaupun dikenakan diskaun 15%. DI sebaliknya kos untuk mengekalkan diskaun 15% untuk rumah kos tinggi maka akan ditanggung oleh pembeli rumah kos rendah, medium dan tinggi sekalian.

Y.B. Dato’ Speaker,

Skudai mencadangkan Dewan yang mulia ini menghantar rombongan untuk menziarahi Housing Developemnt Board Singapura serta mencari ilham untuk mempertingkatkan upaya memiliki rumah di anatra peneroka bandar khasnya kalangan Bumiputera. Di Singapura walaupun ketiadaan kuota kaum dilaksanakan atau sebarang keutamaan diberikan kepada mana-mana kaum, kadar pemilikan rumah Orang Melayu Sinagpura adalah setinggi dengan kaum lain.

Y.B. Dato’ Speaker,

Dari segi ekonomi dan kemajuan negara berterusan , obsesi terhadap 30% ekuiti Bumiputera tidak akan mendatangkan hasil yang diigini, iatu mempertingkatkan status sosioekonomi Bangsa Melayu dan Pribumi lain. Sesiapa yang berkemampuan memiliki ekuiti adalah dari golongan yang berada. Ini bermakna dasar-dasar sedemikian hanya memperkayakan golongan yang sudah berada.

Y.B. Dato’ Speaker,

Namun ada yang skim pelaburan merugikan para pelabur seumpama Dana Johor dan Amanah Saham Johor. Ada sesetangah pihak cuba mengembar-gemburkan isu ini seumpama tikus berlagak kucing. Sebenarnya mereka sendiri mengakibatkan masalah ini.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pada tahun 1970, pendapatan purata keluarga Melayu telah mencecah 70% dan 80% berbanding dengan pendapatan purata Tiong Hua dan India di kawasan bandar. Malahan pada keseluruhan pendapatan keluarga Melayu pada waktu itu adalah 45% berbanding denga keleuarga Tiong Hua kerana kebanyakan penduduk masih menetap di kawasan luar bandar.

Y.B. Dato’ Speaker,

Akan tetapi pada tahun 2000, kadar penduduk Melayu di kawasan bandar juga mencecah 70% pendapatan warga bandar Bukan Melayu meskipun kadar pendapatan keluarga Melayu meningkat sedikit ke 50% berbanding dengan keluarga Tiong Hua pada keseluruhan.Persamaan kadar pendapatan keluarga yang sama pada paras 70% terdapat di antara keluarga Melayu dan keluarga Tiong Hua di Singapura dan di kawasan bandar di Semenanjung Malaysia.

Y.B. Dato’ Speaker,

Ini bermakna dasar-dasar pembandaran, pengindustrian dan usaha mempertingkatkan modal insan adalah antara sebab-sebab utama jurang pendapatan dapat dikurangkan di antara kaum malahan di antara jantina dan pelbagai golongan sosial. Pada zaman teknologi maklumat dan komunikasi, mempertingkatkan pendidikan seseorang itu untuk bersaing dalam pasaran bebas adalah lebih mustahak dari keutamaan diberikan untuk medapatkan sedekah dari kerajaan supaya mereka tidak akan diperhambakan oleh pasaran bebas, di sebaliknya dapat menguasai pengetahuan berkenaan cara-cara pasaran bebas berfungsi.

Y.B. Dato’ Speaker,

Pada hakikat golongan yang dapat menguasai pasaran ekuiti sentiasa merupakan segelintir kelas elit berada yang tidak melebih 1% warga negara. Dari segi keadilan sosial, kuota kaum ekuiti adalah tidak kena mengena sama ada kelas elit yang berada itu terdiri daripada mana-mana satu kaum. Jika rakyat didahulukan kan, pencapaian diutamakan, kerajaan dan ahli-ahli politik tidak sepatutnya terlibat dalam perebutan ekuiti syarikat-syarikat swasta dan GLC. Jika kepentingan bisines bersangkut paut dengan kuasa politik, akibatnya dasar sosio-ekonomi sedemikian hanya memperkayakan segelintir golongan yang berada.

Y.B. Dato’ Speaker,

Oleh yang demikian, kita sepatutnya menumpukan usaha mempertingkatkan daya saing rakyat jelata dengan memudahkan akses pendidikan pengajian tinggi dan vokasional serta memastikan gaji pekerja seimbang dengan pembangunan termasuk dasar gaji minimum dilaksanakan.

YB Dato’ Speaker,

Pembangunan demokrasi dan modal insan amat mustahak untuk membawa Malaysia ke tahap Negara Maju. Undang-undang yang mengancam hak asasi manusia dan menghadkan perkembangan demokrasi sepatutnya dimansuhkan. Rejim Apartheid Afrika Selatan telah memansuhkan ISA pada 20 tahun dahulu. Apakah tidak boleh dilakukan oleh Malaysia? Kita memerlukan Kontrak Sosial Terbaru yang menjamin hak asisi manusia termasuk kebebasan bersuara, kebeasan berhimpun secara aman dan kebebasan untuk mendapatkan maklumat kerajaan tepat.

Y.B. dato’ Speaker,

Ada orang kata Satu malaysia itu bermakna Satu Bahasa, Satu Budaya, dan Satu bangsa. Ada orang menganggap Indonesia sebagai contoh terbaik yang melaksanakan dasar asimilasi dan satu bahasa satu bangsa. Maka masalah gerakan pemisah Aceh, Irian jaya dan sebelum ini, East Timur membuktikan dasar satu bahasa tidak semestinya berjaya menyatupadukan masyarakat majmuk.

Y.B. Dato’ Speaker,

Permasalahan Gerakan pemisah Thailand Selatan dan Sri Lanka juga berpunca daripada kegaglalan perlembagaan Thailand memperlindungi hak asasi minoriti untuk mempelajari bahasa ibunda, mengekalkan agama dan hak politik mereka. Masalah perselisihan perkauman dan pemisahan tidak akn berlaku jika, dari awal-awal, Negara Thai dan Sri Lanka mewujudkan Perlembagaan di mana hak asasi manusia termasuk hak membejari bahasa ubunda dan belajar dengan bahasa ibunda, hak budaya dan agama disanjungi.

Y.B. Dato’ Speaker,

Switzerland merupakan sebuah negara maju dengan masyarakat majmuk yang mempunyai empat bahasa rasmi selepas mengalami peperangan saudara selama 400 tahun pada satu ketika. Sekarang Switzerland adlaah sebuah negara yang terkaya dan aman di dunia ini. Afrika Selatan pernah melaksanakan dasar dua bahasa rasmi sahaja iaitu Bahasa Afrikaans dan Bahasa Inggeris tetapi mengiktiraf 11 bahasa rasmi selepas Perlembagaan baru menggantikan Perlembagaan zaman dahulu.

Y.B. Dato’ Speaker,

Untuk mewujudkan Satu Malaysia yang bersatu padu, pada pandangan saya, penerimaan masyarakat majmuk adalah aset dan kekuatan kita untuk mengharungi gelombang globalisasi yang semakin mencabar. Oleh itu, Kita memerlukan kontrak sosial terbaru yang akan menghayati hak asasi setiap warga Malaysia.

Y.B. Dato’ Speaker,

Skudai ingin mengakhiri ucapan menjujung kasih kepada Titah DYMM dengan sebahagian daripada sajak “Mimpi Bisa dan Lumpuh” penulisan Syaril Azrul:

Aku bukan seorang perwira
dan mata, hati, jiwa, penaku bukanlah peka
namun naluriku ini sedar
dari lirikan mata penaku agama
tidak pernah mengucapkan zalim
kepada suatu perpaduan
malah bangsa di bumi ini mengikthiar
seluruh azam syahdu mengikis tugu penindasan
rimba kian luas ditebas
bersama semarak gerakan rakyat
Allah Hu Akbar, reformasi, makkal sakthi
rimba ini rela diredah jujur
aku saling terharu dan kerap merasa malu

Izinkan rohaniku berikrar atas bangsa yang satu
menyusur jejak majmuk negarawan
hanya demi satu suara harapan
perpaduan Bangsa Malaysia

Sekian, terima kasih


Posted by admin on 25 Jun 2009

0 comments

Catat Ulasan

Powered By Blogger

AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI JOHOR

AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI JOHOR

Nama : Dr. Hj. Sheikh Ibrahim b Salleh

Tempat Lahir : Mersing, Johor

Umur : 53 Tahun

Pendidikan:
1) Sekolah Rendah Bandar Mersing, Johor
2) Sekolah Menengah Pai Chee, Mersing, Johor
3) Sekolah Dato' Abdul Razak, Seremban, Negeri Sembilan
4) Kolej Perubatan Universiti Baghdad, Iraq

Pengalaman Kerja:
1) Pegawai Perubatan Hospital Muar (1980-85)
2) Klinik Ibrahim & Surgeri, Muar (1985 hingga sekarang)

Aktiviti Kemasyarakatan :
1) AJK KRT 6B, Taman Desa, Muar
2) Imam Ke 3, Surau Taman Desa

Jawatan Politik :
1) Yang DiPertua PAS Kawasan Bakri

Ruangan Aduan/Cadangan/Komen/Pandangan

DANA KEBAJIKAN RAKYAT DUN SG ABONG

Sesiapa sahaja yang ingin beramal jariah dan menyumbang untuk Dana Kebajikan DUN Sg Abong di mana Dana yang terkumpul ini akan disalurkan kepada aktiviti-aktiviti berupa kebajikan di sekitar Sg Abong, bolehlah menyalurkannya kepada akaun berikut :

BANK : BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD
NO AKAUN : 01 023 01 0066 009
ATAS NAMA : SHEIKH IBRAHIM SALLEH


Sila maklumkan melalui s.m.s. kepada 013-7335784, iaitu nama dan amaun setelah anda menyumbang.

Semoga segala sumbangan ini diberkati olehNya dan kami doakan agar saudara/i dimurahkan rezeki.

Segala kerjasama saya dahului dengan jutaan terima kasih.

PAS MEMIMPIN PERPADUAN
PAS UNTUK SEMUA

Followers